Artek jako vzor moderního designu

„Artek, to je prodejní a propagandistické centrum nové ideologie v oblasti bydlení.“ Nils-Gustav Hahl, 1935

Jedna z nejvýznamnějších finských designérských společností, Artek, je jedinečnou ukázkou geniality severského designu. Přichází s myšlenkou zlepšení každodenního městského života, jehož je design důležitou součástí. Artek se nebál postavit starým vzorům a dokázal, že je možné obklopit se krásnými a designovými produkty, aniž by bylo potřeba slevit na funkčnosti. Do každého kusu nábytku vnesl lidskou perspektivu tak, aby podporoval fyzickou i psychickou pohodu lidí.

Společnost Artek založil roku 1935 slavný finský architekt a designér Alvar Aalto společně se svou ženou Aino a dvěma přáteli: kunsthistorikem Nilsem-Gustavem Hahlem a mecenáškou umění Maire Gullichsenovou. Název Artek vznikl spojením slov art a teknologia, tedy umění a technologie, dvou základních prvků, které Artek propojuje ve svých projektech. Od samého počátku vystupoval jako sebevědomá značka, která si klade za cíl určovat trendy a zlepšovat standard moderního bydlení. Základní vize společnosti byla a je ukotvena ve funkcionalismem inspirovaném manifestu, který určuje její hodnoty a cíle, mezi něž patří především propojení účelné výroby nábytku, moderního výtvarného umění a osvětové činnosti, tedy výstav a konferencí, které Artek pořádá až pětkrát ročně.

Artek se díky svému inovativnímu přístupu a neotřelým nápadům rychle proslavil po celém světě. Už roku 1937 se stali Alvar a Aino Aaltovi autory finského pavilonu na Světové výstavě v Paříži, kde byla poprvé představena také slavná noha ve tvaru písmene L s patentovaným systémem ohýbání dřeva, kterou navrhl Alvar Aalto. Jen o dva roky později se Artek zúčastnil i Světové výstavy v New Yorku a dostal se tak do širokého povědomí i mimo Evropu.

Současná kolekce zahrnuje nábytek, svítidla a doplňky předních finských i zahraničních designérů, jako jsou Ilmari Tapiovaara, Eero Aarnio, Harri Koskinen, Jørn Utzon, Shigeru Ban a další. Nábytek a bytové doplňky však z velké části vychází z myšlenek Alvara Aalta. Jeho myšlenka ohýbání dřeva byla později patentována a dále rozvíjena. Stala se neodmyslitelnou součástí nábytkového designu firmy a inspirovala vznik dalších složitějších systémů.

I v současnosti si Artek drží své postavení jednoho z nejinovativnějších výrobců moderního nábytkového designu. V duchu svých zakladatelů investuje do výzkumu nových materiálů, do vývoje a v neposlední řadě do udržitelného designu. Stále se snaží vytvářet lepší prostředí pro každodenní život. Nábytek Artek dává nový rozměr mnoha interiérům hotelů, kaváren, škol či knihoven ve Finsku i v zahraničí. Až budete v Helsinkách, nezapomeňte navštívit hlavní prodejnu na Keskuskatu a třeba si i přivézt domů designový kousek, který vám bude připomínat genialitu produktů Artek.

Barbora Truksová

 

Obrázek – zdroj: wikimedia commons

 

Jak přichází na svět nejslavnější trojnohá stolička Alvara Aalta – Artek 60:

 

 

Úvod > Finsko100 > Artek jako vzor moderního designu