Marimekko – zrod ikonického květinového potisku

Nejznámější finská textilní a oděvní značka Marimekko proslula především svými barevnými potisky a jednoduchými styly. Společnost navrhuje a vyrábí vysoce kvalitní oblečení, dekorativní textil, tašky a další módní a bytové doplňky. Marimekko výrazně ovlivnilo módu 60. let a je pokládáno za jednu ze značek, která proslavila skandinávský a finský design. Přestože jsou do společnosti každý rok zváni noví designeři, objevují se v katalogu stále i původní vzory z 50. a 60. let, jako například slavné Unikko „květy máku“. Základními myšlenkami společnosti jsou nadčasovost, kreativita, kvalita a etické zacházení. Proto se i v dnešní době tašky a potisk látek nadále vyrábí ve Finsku. Název Marimekko vznikl jako slovní hříčka, mari je anagram křestního jména zakladatelky Armi Ratia a mekko znamená ve finštině šaty.

Světoznámou značku Marimekko založila v Helsinkách roku 1951 Armi Ratia s cílem přinést do Finska nějaký nový a nadčasový design. Prvními modely se staly kolekce šatů jednoduchých střihů s nápaditými inovativními potisky, pomocí nichž chtěla Ratia představit nové metody práce s látkou. Od svého založení se Marimekko spoléhá na nápadité a talentované mladé designery. Jedněmi z prvních a v historii Marimekko nejdůležitějšími designérkami byly Maija Isola a Vuokko Eskolin-Nurmesniemi. Druhá jmenovaná navrhla roku 1956 tričko Jokapoika „každý kluk“ s jednoduchým potiskem bílých a červených pruhů. Zajímavý je fakt, že typický květinový vzor Unikko vytvořila v roce 1964 Isola navzdory zákazu zakladatelky společnosti navrhovat květinové potisky. Isola a Eskolin-Nurmesniemi vytvořily stovky designů a pomohly tak proslavit značku Marimekko po celém světě.

Zlatou éru zažívalo Marimekko v 60. letech. K proslavení značky výrazně pomohla někdejší první dáma USA Jackie Kennedy, která v roce 1960 nosila během prezidentské kampaně svého manžela několikery šaty značky Marimekko. Díky médiím se tak Marimekko dostalo do povědomí široké veřejnosti, a protože Jackie Kennedy určovala tehdejší módní trendy, začala být po výrobcích finské značky poptávka. Po smrti zakladatelky Armi Ratia v roce 1979 se však firma téměř vytratila z trhu. Roku 1991 koupila Marimekko Kirsti Paakkanen, která z něj dokázala vybudovat jednu z nejúspěšnějších textilních a oděvních značek Finska.

V současnosti zažívá Marimekko novou zlatou éru jak po ekonomické, tak i umělecké stránce. V posledních letech úzce spolupracuje například s finskou leteckou společností Finnair. Klasické vzory Marimekko se staly nedílnou součástí textilu a jídelního servisu všech letů. Od roku 2012 také létají dva airbusy společnosti pomalované slavným květinovým motivem Unikko. Společnost Marimekko vlastní přibližně 160 prodejen ve zhruba 40 zemích světa, především v severní Evropě, Severní Americe a v Asii v oblasti Tichého oceánu. V roce 2016 se prodaly výrobky celkem za 199 milionů eur a zisk společnosti byl téměř 100 milionů eur.

Anna Geryšerová

Více o tématu: https://www.marimekko.com/eu_en/

 

Obrázky – zdroje: wikimedia commons, marimekko.com

 

Interiér prodejny v Helsinkách-Kamppi:

Zakladatelka značky Marimekko Armi Ratia v roce 1959:

Finnair Airbus 340 s motivy modrého vzoru Unikko:

 

Potisk látek v helsinské továrně Marimekko:

 

 

Úvod > Finsko100 > Marimekko – zrod ikonického květinového potisku