Létající Finové II. aneb finští mistři volantů

V jednom z předešlých článků jsme se již tématem „Létajících Finů“ zabývali (zde). Tato přezdívka původně patřila běžcům na středních a dlouhých tratích, kteří především v první polovině 20. století vydobyli zemi tisíce jezer velké množství olympijských a světových titulů. Po druhé světové válce však věhlas finských vytrvalců pomalu upadal, až byli zcela zastíněni atlety převážně z rovníkové Afriky.

V posledních čtyřech dekádách 20. století se však objevilo nové sportovní odvětví, ve kterém došlo ke znovuzrození přezdívky „Létající Finové“. Jednalo se o motoristické sporty. Od 60. let, kdy se první finští závodníci začali objevovat na stupních vítězů v závodech rallye, zájem o motoristický sport v zemi začal strmě stoupat. V roce 1968 dokonce firma Castrol natočila film „The Flying Finn“ dokumentující souboj domácích závodníků na Rallye tisíce jezer, které se každoročně odehrává v okolí města Jyväskylä. Opravdový boom ale přišel až ve chvíli, kdy v roce 1982 v serialu formule 1 celkově zvítězil Keke Rosberg, první jezdec, jenž v motosportu přezdívku „Létající Fin“ opravdu proslavil. Na jeho titul pak navázali Mika Häkkinen (1998, 1999) a Kimi Räikkönen (2007). Roku 2016 navíc získal titul mistra světa i Rosbergův syn Nico, závodící už však s německou licencí.

Ještě úspěšnější než ve formuli 1 jsou Finové v rallye. Hned od prvních ročníků mistrovství světa se objevovali na předních příčkách a titul nejlepšího jezdce rallye získalo doposud už sedm Finů – Markku Alén (1978), Ari Vatanen (1981), Hannu Mikkola (1983), Timo Salonen (1985), Juha Kankunen (1986, 1987, 1991, 1993), Tommi Mäkinen (1996–1999) a Marcus Grönholm (2000 a 2002) – díky čemuž jsou společně s Francouzi nejúspěšnějším národem v historii rallye. Další triumfy získávali závodníci ze země tisíce jezer i v motocyklových soutěžích nebo Rallye Paříž-Dakar.

Co se ovšem skrývá za tak úctyhodnými výsledky Finů v motoristických soutěžích, které dokonce vedly k anglickému úsloví „If you want to win, hire a Finn”? Někteří za tím vidí malou hustotu provozu a opuštěnost finských silnic mimo města, kde Finové už od velmi útlého věku mohou pilovat své řidičské umění. Dalším z faktorů mohou být přírodní podmínky, protože většina silnic, ať už šotolinových nebo asfaltových, je po dlouhou část roku pokryta sněhem a ledem, díky čemuž musí být finští řidiči schopni rychle reagovat a přizpůsobit se velmi ztíženým podmínkám. Finové patří také k velice technicky zdatným a vyspělým národům, což představuje v motosportu velkou výhodu. V neposlední řadě pak mnozí finští závodníci zmiňují pověstné finské sisu, vlastnost, která jim nedovoluje vzdát se a nutí je bojovat až do konce závodu. Pokud tedy někdy příště uvidíte na stupních vítězů formule 1 nebo jakéhokoliv jiného motoristického sportu mladého světlovlasého muže s ledovým klidem ve tváři, můžete si být skoro jistí, že je to jeden z nástupců slavných Létajících Finů za volantem.

Tomáš Masař

 

Obrázky – zdroj: wikimedia commons

Marcus Grönholm oslavující vítězství v Rallye tisíce jezer v roce 2004:

Keke Rosberg během Velké ceny Nizozemska v roce 1982:

Úvod > Finsko100 > Létající Finové II. aneb finští mistři volantů